Getting your Trinity Audio player ready...
|
Ruszyły prace związane z zagospodarowaniem otoczenia budynku Dworca Wschodniego. Pod koniec lutego prezydent Starachowic Marek Materek podpisał umowę z lokalnym wykonawcą.
Zagospodarowaniem otoczenia Dworca Wschodniego zajmuje się firma Budromost Starachowice. Koszt inwestycji to 2 616 373 zł. Przy czym 95 % tej kwoty stanowi dofinansowanie. Termin realizacji 15 października 2021 r.
– Po latach starań gminie udało się przejąć ten teren od skarbu państwa. Udało nam się także pozyskać środki na wykonanie dokumentacji technicznej i realizację prac. 95% środków pozyskaliśmy. 5% to wkład własny gminy! 85% stanowią środki europejskie a 10% środki z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Obiecałem skutecznie pozyskiwać środki zewnętrzne i słowa dotrzymuję – informuje prezydent Materek. – Dziękuję wszystkim moim współpracownikom zaangażowanym w przygotowanie i realizację projektu. Przepraszamy za utrudnienia. Czasami przez chwilę musi być gorzej, by później mogło być lepiej. Budynek dworca należy do PKP. Złożyłem wniosek o nieodpłatne przejęcie przez gminę. Niestety takiej możliwości nie ma. Będę prowadził dalsze negocjacje w tej sprawie i spróbuję wynająć i wyremontować toalety na dworcu, by były ogólnodostępne dla podróżujących – dodaje włodarz miasta.
Główny zakres inwestycji obejmuje rozbudowę ulicy Kolejowej – dwukierunkowej ulicy klasy technicznej o szerokości 7 m poprzez:
• budowę w obszarze dworca jednokierunkowych dróg manewrowych zapewniających rozdzielenie ruchu autobusów, busów oraz taksówek, a także dojazd do miejsc parkingowych,
• korektę wyspy nieprzejezdnej, skrzyżowania dróg,
• budowę zatoki autobusowej ze zjazdami i ciągiem pieszym po północnej stronie ulicy Kolejowej na wysokości budynku dworca,
• przebudowę zjazdów,
• budowę i przebudowę chodników, budowę drogi rowerowej i parkingów dla rowerów,
• budowę podłużnych peronów komunikacji wraz z przystankami autobusowymi przeznaczonych dla autobusów, busów oraz pojazdów taxi,
• odtworzenie zjazdów do nieruchomości,
• budowę miejsc parkingowych, w tym dla niepełnosprawnych,
• przebudowę sieci elektroenergetycznej w celu zapewnienia zasilania peronów oraz oświetlenia terenu dworca wraz z monitoringiem,
• budowę kanału technologicznego,
• usunięcie kolizji z sieciami sanitarnymi, teletechnicznymi i elektroenergetycznymi,
• budowę urządzeń odwadniających dla zapewnienia odprowadzenia wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej,
• budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i elementów małej architektury,
• budowę ogrodzenia i bramy na tereny PKP,
• rozbiórkę elementów kolidujących z inwestycją oraz wycinkę kolidującej zieleni,
• zagospodarowanie zieleni niskiej oraz nasadzenia kompensujące wycinkę,
• zabezpieczenie pozostałych elementów istniejącej infrastruktury przed możliwą kolizją z projektowaną infrastrukturą.
W ramach opracowania planuje się budowę drogi dwukierunkowej oznaczonej w MPZP jako 1KDZ zapewniającej dojazd do miejsc parkingowych wraz z budową miejsc parkingowych i odtworzeniem dojazdu do obiektów PKP.
Na terenie placu dworcowego przewiduje się budowę drogi rowerowej, parkingu dla rowerów oraz chodników, a także odtworzenie zjazdów do nieruchomości.
Inwestycja wymusza przebudowę sieci elektroenergetycznej oraz oświetlenia terenu dworca, budowę sieci teletechnicznej dla zapewnienia funkcjonowania sieci teleinformatycznej (Wi-Fi) oraz usunięcie kolizji z sieciami sanitarnymi, teletechnicznymi i elektroenergetycznymi.
Nowy układ drogowy wymaga ponadto budowy urządzeń odwadniających dla zapewnienia odprowadzenia wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej, budowy urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozbiórkę elementów kolidujących z inwestycją oraz zabezpieczenie pozostałych elementów istniejącej infrastruktury przed możliwą kolizją z projektowaną infrastrukturą.