W STARACHOWICACH RUSZA KLASA DWUJĘZYCZNA

Getting your Trinity Audio player ready...

Od poniedziałku (12 kwietna) ruszyła rekrutacja do klasy dwujęzycznej, która od nowego roku szkolnego funkcjonować będzie w Szkole Podstawowej nr 11 im. mjr Jana Piwnika „Ponurego” w Starachowicach. – Chcemy, aby nauka w naszych szkołach odbywała się na coraz wyższym poziomie, aby oferta edukacyjna naszych placówek została rozbudowa i wzbogacona. Proces ten zaczynamy od Szkoły Podstawowej nr 11 i utworzenia klasy dwujęzycznej – mówi Marek Materek Prezydent Miasta.
W ciągu minionych lat, Miasto Starachowice realizowało szereg projektów związanych z oświatą. Głównie były to inwestycje mające na celu poprawę stanu bazy lokalowej, zaplecza sportowego. Teraz, jak mówi Prezydent Miasta Marek Materek, przyszedł czas na poszerzenie oferty edukacyjnej.
– W ostatnich latach termomodernizację przeszły wszystkie gminne placówki oświatowe szkoły i przedszkola. Wyposażyliśmy pracownie przedmiotowe, wymieniliśmy sprzęt komputerowy, oraz doposażyliśmy kuchnie i stołówki szkolne – informuje prezydent. – Inwestycje zrealizowaliśmy dzięki funduszom unijnym i sportowym. Duży nacisk położyliśmy także na rozwój infrastruktury sportowej, powstały nowoczesne boiska sportowe i bieżnie. Wszystko po to, aby zapewnić dzieciom z naszego miasta jak najlepsze warunki do nauki. Dziś nie będziemy mówić o infrastrukturze, ponieważ przechodzimy do kolejnego etapu. Chcemy, aby nauka w naszych szkołach odbywała się na coraz wyższym poziomie, aby oferta edukacyjna naszych szkół została rozbudowa i wzbogacona. Proces ten zaczynamy od Szkoły Podstawowej nr 11, od klasy dwujęzycznej.
Nauczanie dwujęzyczne polega na nauczaniu wybranych przedmiotów zarówno w języku polskim i w języku obcym nowożytnym, w SP nr 11 jest to język angielski. W tworzonej klasie w dwóch językach prowadzona będzie nauka takich przedmiotów jak historia i informatyka, dodatkowo zwiększona zostanie liczba godzin nauki języka angielskiego z 3 do 5 godzin tygodniowo.
– Klasy dwujęzyczne obecnie, są pewnym standardem w dużych ośrodkach miejskich i w najlepszych szkołach w kraju. Wierzę w to, że utworzenie takiej klasy w SP nr 11 będzie szansą dla naszych uczniów na zwiększenie kompetencji językowych i może też na to, aby w społeczności szkolnej troszkę zmienić perspektywę myślenia o nauczaniu języka angielskiego – informuje Zastępca Prezydenta Miasta ds. Społecznych Aneta Nasternak. – Mam nadzieję, że ta perspektywa stanie się taka, że język angielski przestanie być językiem obcym, bo właśnie język angielski w przypadku tworzonej klasy dwujęzycznej będzie językiem wiodącym. Prawo oświatowe pozwala nam utworzenie oddziału dwujęzycznego na poziomie klasy 7 szkoły podstawowej. W tym roku w języku angielskim będzie nauczana historia i informatyka. Jednocześnie już przygotowujemy nauczycieli do nauczania kolejnych przedmiotów w języku angielskim, będą to biologia i geografia.
Dla zainteresowanych uczniów klas IV – VI będziemy uruchamiać dodatkowe godziny nauki języka angielskiego, tak aby jeszcze lepiej zostali przygotowani do nauczania dwujęzycznego.
Jak zdradziła, odpowiedzialna za oświatę zastępczyni prezydenta, klasa dwujęzyczna to nie jedyna zmiana w starachowickiej oświacie zaplanowana na nowy rok szkolny. Kolejna dotyczy Szkoły Podstawowej nr 2, gdzie od września planuje się uruchomienie klasy dla dzieci ze spektrum autyzmu, pierwszej, która będzie nauczać metodą behawioralną.
– Nawiązaliśmy współpracę z Instytutem Wsparcia Rozwoju Dziecka w Gdańsku i nasi nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 2 przechodzą teraz przez proces szkoleniowy i proces certyfikacji – mówi zastępca prezydenta. – Mam nadzieję, że zakończy się on sukcesem i będziemy mogli wkrótce taką klasę otworzyć.
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 11, Krzysztof Rokita przyznaje, że placówka skrupulatnie przygotowywała się do wymienionej zmiany. Pomysł omawiany był podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej, nauczyciele rozmawiali o tym także z rodzicami uczniów.
– To ogromna szansa dla naszej placówki – mówi dyrektor Krzysztof Rokita. – Rekrutację do klasy dwujęzycznej rozpoczynamy od dziś, 12 kwietnia i potrwa ona do 23 kwietnia i potem będą dalsze etapy postępowania rekrutacyjnego. Tworzona klasa dwujęzyczna ma przygotować nasze dzieciaki do tego, aby swobodnie porozumiewały się w języku angielskim, który jest międzynarodowym językiem komunikacji. Do tworzonej klasy zapraszamy tych, którzy czują, że mają predyspozycje językowe, lubią uczyć się języków obcych i niekoniecznie wybitnie już znają język angielski, choć także i dla takich osób jest tworzona ta klasa.
Warunkiem przyjęcia do klasy dwujęzycznej będzie pomyślne zdanie testu kompetencji językowej, który zaplanowano na 5 maja. Test wbrew pozorom, jak informuje dyrektor, nie będzie sprawdzał znajomości języka angielskiego przez ucznia, ale jego kompetencje językowe.
Na potrzeby nowo tworzonej klasy powstała specjalna strona internetowa szkoły, o czym informowała Agnieszka Pachocka – zastępca dyrektora SP nr 11.
– Pod adresem: sp11.starachowice.eu znajdują się najpotrzebniejsze informacje dla uczniów i rodziców. W kategorii nauczanie dwujęzyczne mamy na razie dwie zakładki, gdzie dokładnie zostało wyjaśnione na czym polega nauczanie dwujęzyczne. W linku rekrutacja: znajdują się wszystkie niezbędny dokumenty. Jest regulamin, harmonogram rekrutacji, jest deklaracja przystąpienia do sprawdzianu, którą należy złożyć w wersji papierowej lub elektronicznej. Zachęcam osoby zainteresowanie do skorzystania.
W pierwszej kolejności, dyrekcja zaprasza do klasy dwujęzycznej uczniów Szkoły Podstawowej nr 11, a następnie rekrutacja ta będzie otwarta dla uczniów z terenu miasta, a także spoza Starachowic.
Informacje ze strony: sp11.starachowice.eu
Na czym polega nauczanie dwujęzyczne?
Nauczanie dwujęzyczne jest jednym z priorytetów naszej szkoły. Opiera się ono na przekazywaniu treści z zakresu różnych przedmiotów (np.:historii,informatyki) za pomocą języka obcego. Celem takiego nauczania jest opanowanie przez uczniów zakresu materiału zarówno z danego przedmiotu, jak i języka obcego. Duży nacisk w nauczaniu dwujęzycznym w naszej szkole kładzie się na opanowanie języka angielskiego, na poziomie pozwalającym uczniom porozumiewać się w języku obcym nie tylko w życiu codziennym, ale przede wszystkim, w celach edukacyjnych – a w przyszłości także w celach zawodowych.
Nauczanie dwujęzyczne – wyłącznie dla najzdolniejszych uczniów?
Edukacja dwujęzyczna niesie wiele korzyści dla rozwoju każdego ucznia, zarówno zdolnego, jak i słabszego. Jest ona szansą dla wszystkich uczniów zainteresowanych tą formą kształcenia. W klasie dwujęzycznej na lekcjach angielskiego uczniowie są podzieleni na grupy, w zależności od stopnia znajomości języka. Nauczyciele dostosowują swoje metody pracy do możliwości i umiejętności uczniów w danej grupie.
Jak przebiega rekrutacja do klasy dwujęzycznej?
Nabór do klasy dwujęzycznej odbywa się na podstawie wyniku testu ogólnych predyspozycji językowych. Test bada predyspozycje dziecka do nauki języków obcych. Nie jest to test z języka angielskiego.
Klasy dwujęzyczne w naszej szkole:
– nauka języka angielskiego w grupach 9-14 osobowych;
– przydział do grup: według stopnia znajomości języka obcego;
– 5 godzin języka angielskiego tygodniowo w trakcie całego roku szkolnego;
– na lekcjach angielskiego: dodatkowo treści z historii, informatyki, geografii, biologii i fizyki;
– lekcje historii, informatyki, a w późniejszym czasie również biologii, geografii i WOS wzbogacone o treści angielskojęzyczne;
– godzina języka angielskiego w tygodniu przeznaczona specjalnie na przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty oraz konkursów językowych;
– współpraca międzynarodowa (eTwinning, Erasmus+);
– możliwość udziału w warsztatach językowych prowadzonych przez obcokrajowców;
– możliwość zdawania na koniec ósmej klasy certyfikowanego egzaminu w języka angielskiego;
– możliwość udziału w wycieczce do Londynu lub warsztatach językowych w Wielkiej Brytanii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *