Getting your Trinity Audio player ready...
|
Maj w Zespole Placówek Oświatowych w Wąchocku poświęcony był akcji ph. „Żywe karty z baśni”. To inicjatywa Samorządu Uczniowskiego, który wsparła w akcji biblioteka szkolna.
Przygotowania uczniowie zaczęli od planu realizacji pomysłu. Wybrali najbardziej lubiane baśnie i pozycje z literatury dziecięcej, zrobili piękne stroje oraz rekwizyty potrzebne do realizacji pomysłu i Zarząd SU oraz uczniowie klasy Va wraz z Małgorzatą Hamerą, Alicją Wrońską oraz zaproszonym fotografem Arkadiuszem Słabym wybrali się na poszukiwania idealnego miejsca do sesji zdjęciowej.Na szczęście udało się takie odnaleźć. Podczas czterogodzinnej sesji zdjęciowej uczniowie wcielali się w postaci z ulubionych baśni. Alicja w krainie czarów, Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, Roszpunka, Calineczka to tylko niektóre z baśni, które postanowili wykonać.Uczniowie przekonali się jak wygląda praca fotografa, obserwowali proces przygotowania się do sesji oraz wykonywania zdjęć. Chętnie zadawali pytania z zakresu podstaw fotografii oraz m.in. programów do obróbki zdjęć. Projekt pomógł im rozwinąć zainteresowania artystyczne oraz podążał za rozwojem techniki, który obecnie jest bardzo ważny. Główne zadania fotografii w życiu dzieci to dokumentowanie życia towarzyskiego, historii rodziny, utrwalenie pięknych ale przemijających zjawisk przyrodniczych. Dla wielu uczniów taka działalność jest ogromną przyjemnością i hobby. Dzięki fotografii wyrabia się w sobie smak artystyczny, poczucie piękna, wrażliwości. Inicjatywa pozwoliła na zdobycie nowych umiejętności i doświadczeń. Ponadto uczniowie mogli atrakcyjnie spędzić czas podczas zajęć plenerowych. Był to również nietypowy ale praktyczny sposób na poznanie pracy w modelingu, o jakiej marzy wiele dorastających dziewcząt pragnących sławy, podziwu i wielkich pieniędzy. Uczniowie doszli do wniosku, że kariera w tej branży to nie tylko przechadzki po wybiegu w najnowszych kolekcjach znanych projektantów i sesje zdjęciowe do największych magazynów. To również ciężka praca.Kolejnym etapem akcji było przygotowanie streszczeń zachęcających do powrotu do baśni, przygotowali je chętni uczniowie z klas V-VI. Opisują bowiem istotne doświadczenie człowieka, wyzwania i trudności jakie napotyka on w swoim rozwoju. To odwołanie do dzieciństwa pełnego idealizacji, heroicznych fantazji, realnych i wyimaginowanych lęków, powoduje, że baśń staje się cennym źródłem wiedzy. Warto do nich wracać niezależnie od wieku.Cykl „Żywe karty z baśni” miał na celu zbliżenie się do odpowiedzi na pytania: „Co przeżyliśmy i zapomnieliśmy w baśniach?”, „Jak można spojrzeć na baśń oczyma współczesnego człowieka?” oraz zachęcić młodszych oraz starszych czytelników do powrotu do znanych baśni Samo oglądanie książek pełni już funkcję terapeutyczną. Sprawia, bowiem dziecku przyjemność i daje zadowolenie. Ważną funkcję estetyczną pełnią ilustracje. Dziecko znajdując się w świecie kolorów odbiera wrażenia estetyczne, poznaje nowe treści, uczy się rozpoznawać różne techniki oraz nabiera chęci do własnych ekspresji plastycznych. Literatura dziecięca posiada wartości poznawcze, a przede wszystkim wychowawcze.Efekty pracy dokumentuje galeria zdjęć. Uczniowie mieli satysfakcję płynącą z własnego zaangażowania, a wyrobione poczucie piękna, estetyki oraz powrót do ulubionych baśni było końcowym i oczekiwanym rezultatem. Uczniowie byli zainteresowani projektem, uczestniczyli w nim bardzo chętnie i serdecznie dziękują fotografowi Arkadiuszowi Słabemu za poświęcony czas oraz piękne zdjęcia.(zpo)