Getting your Trinity Audio player ready...
|
Podczas jednej z konferencji prasowych Stowarzyszenie Wrażliwi Społecznie ze Starachowic zarzuciło miejskiej spółce komunikacyjnej brak transparentności ze strony ZEC Komunikacja Miejska w sprawie ankiet nt. miejskiej komunikacji, które były przeprowadzane wśród pasażerów w 2022 roku.
źródło: ZEC Komunikacja Miejska
W 2022 roku Spółka udostępniła w formie papierowej i internetowej ankietę dotyczącą funkcjonowania komunikacji miejskiej w Starachowicach. Mieszkańcy mieli odpowiedzieć na 11 pytań związanych z preferencjami dotyczącymi korzystania z miejskich autobusów. Skierowaliśmy do prezesa spółki Marcin Pochecia prośbę o informację: ile ankiet zostało wypełnionych oraz, jakie są ich wyniki.
– Do Spółki wpłynęło łącznie 1277 sztuk ankiet w tym: 840 szt . od indywidualnych mieszkańców (185 internetowych i 655 papierowych) i 437 szt. ankiet z zakładów pracy usytuowanych na terenie miasta (Animex – 55 sztuk, MAN Sp. z o.o. – 189 sztuk, Walstead -16 sztuk, GERDA- 36 sztuk, MAS – 35 sztuk, MERKSON – 29 sztuk, CERRAD – 77 sztuk) – mówi prezes Pocheć.
Na pytanie nr 1: jak często korzysta Pani/Pan z komunikacji miejskiej: 70,1% ankietowanych mieszkańców odpowiedziała, że codziennie, 21,40% kilka razy w tygodniu, 2% raz w miesiącu, 4,7% raz w tygodniu, a 1,8% odpowiedziało, że rzadziej.
Na pytanie nr 2: z jakiej lokalizacji (przystanek lub ulica) wyrusza Pani/Pan rano do pracy/szkoły lub innego miejsca docelowego podróży? Osoby wypełniające ankietę najczęściej deklarowały przystanki usytuowane przy głównych ulicach miasta, czyli Armii Krajowej, Majówka, al. Jana Pawła II, Radomska, Kościelna, Leśna, Miodowa, ale też Zakładowa, czy Warszawka.
Na pytanie nr 3: o jakiej godzinie zazwyczaj rozpoczyna Pani/Pan podróż komunikacją miejską najczęściej zaznaczaną odpowiedzią były godziny 5.30 – 6.30 oraz 6.30-7.30. W dalszej kolejności godzina 7.30 – 8.00 oraz 8.00 – 9.00. Odpowiedzi z pytania nr 3 korelowały z odpowiedziami z pytania nr 5 (o jakiej porze rozpoczyna Pani/Pan rano pracę/lekcje lub inne zajęcia), godziny rozpoczęcia pracy są późniejsze od czasów rozpoczęcia podróży komunikacją miejską o około pół godziny.
W przypadku pytania nr 4: do jakiej lokalizacji (przystanek lub ulica) dociera Pani/Pan rano, deklarowano miejsca, gdzie znajdują się zakłady pracy. Była to głównie dzielnica Bugaj i Radomska, gdzie znajdują się duże zakłady pracy i Specjalna Strefa Ekonomiczna, oraz ulica Składowa, Krańcowa i Bema.
Na pytanie nr 6: czy po zakończeniu lekcji w szkole, pracy lub innych zajęć, wraca Pani/Pan bezpośrednio do domu, zdecydowana większość ankietowanych zadeklarowała, że autobus komunikacji miejskiej służy jako środek dojazdu do pracy i po zakończeniu pracy wraca do domu.
Pytanie nr 7: jeśli nie, w jakie miejsca najczęściej Pani/Pan jeszcze dojeżdża komunikacją publiczną, dało informację, że osoby wypełniające ankietę po pracy/szkole dojeżdżają do takich miejsc jak: szpital, Rynek, przychodnie, galerie handlowe: Skałka, Galardia, cmentarze, targowica miejska.
Ankieta w pytaniu nr 8: o jakiej porze zazwyczaj kończy Pani/Pan pracę/lekcje w szkole lub inne zajęcia wykazała, że godziny 14.00-15.00 oraz 15.00 -16.00 są godzinami, w których najczęściej mieszkańcy Starachowic kończą pracę lub lekcje w szkole i udają się do domów. Częstymi odpowiedziami są też godziny: 13.00 -14.00 oraz godziny zakończenia drugiej zmiany w zakładach pracy, czyli 22.00 – 23.00.
W przypadku pytania nr 9: ile średnio pokonuje Pani/Pan przystanków w trakcie przejazdów, osoby wypełniające ankietę podały, że jest to najczęściej 9-11, 7-9 przystanków, ale również 5-7, więc pasażerowie pokonują zazwyczaj długie trasy.
Pytanie Nr 10: czy według Pani/Pana przydałaby się linia przyspieszona, a jeśli tak to, na jakiej trasie było pytaniem, na które pasażerowie odpowiadali według swoich potrzeb – od miejsca zamieszkania do miejsca pracy. Dlatego też nie jest możliwa konkretna odpowiedź na to ankietowe pytanie. Pojawiały się tez głosy, że w tak małym mieście linia przyśpieszona jest zbędna.
Pytanie 11: czy ma Pani/Pan wnioski/sugestie dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej w Starachowicach dało też możliwość wypowiedzenia się szerzej mieszkańcom Starachowic. Pasażerowie wypowiedzieli się odnośnie komunikacji miejskiej w zależności od swoich potrzeb.
Prezes Marcin Pocheć informuje, że zebrane ankiety były przedmiotem analizy dokonywanej przez powołany do tego zespół roboczy. Zarządowi Spółki zostały przedstawione następujące wnioski wynikające z ankiet: analizując ankietę, można dostrzec podział mieszkańców Starachowic na dwie grupy: osoby czynne zawodowo, dojeżdżające do pracy w trzyzmianowym systemie pracy oraz osoby wyłączone z pracy zawodowej – osoby niepracujące, emeryci, renciści.
– Osoby pracujące zgłaszają uwagi w zakresie braku dostosowania komunikacji miejskiej do godzin rozpoczęcia i zakończenia zmian: I, II i IlI zmiana w starachowickich zakładach mają różne godziny rozpoczęcia i zakończenia, dlatego ankietowani zgłaszają problem dojazdu na konkretną godzinę ze wszystkich osiedli Starachowic. Jest tak w przypadku ankiet dostarczonych do Spółki z zakładów: MAN, ANIMEX, CERRAD. Ponadto ankietowani z firm CERRAD i GERDA zgłosili propozycję przeprowadzenia linii obsługującej zakłady z terenu Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pracownicy CERRAD zaproponowali nawet usytuowanie przystanku przy należącej do Zakładu Bramie Nr 4 – czytamy w odpowiedzi. – Osobną grupę pasażerów stanowią pracownicy zakładów usytuowanych na ulicy Składowej. Są to firmy: MERKSON, MAS i MOTHERSON. Ostatni przystanek na ulicy Składowej usytuowany jest na wysokości Urzędu Skarbowego, podczas gdy w/w firmy mają siedziby kilkaset metrów dalej. Pracownicy tych firm proszą o jeszcze jeden przystanek, usytuowany w pobliżu ich firm i o dostosowanie kursów pod godziny pracy. Pozostała grupa mieszkańców – osoby niepracujące zawodowo w swoich wnioskach podawała następujące (najczęściej powtarzające się) wnioski: mało kursów z terenu miasta na ul. Nowowiejską; brak połączenia ul. Piłsudskiego, gdzie jest przychodnia i Starostwo Powiatowe z Osiedlem Południe, zbyt mało kursów z Grobli w stronę miasta, niedostosowanie kursów z terenu miasta dla pracowników szpitala, mało kursów w niedziele oraz prośba o przywrócenie kursu linii „21” przez ulicę Armii Krajowej.