Getting your Trinity Audio player ready...
|
Starachowiczanin Wiesław Michałek w czasie wizyty w redakcji „Gazety Starachowickiej” zgłosił uwagi dotyczące wyglądu loga, którym nasze miasto promuje obchody przyszłorocznego 400 – lecia powstania Wierzbnika.
Oto zastrzeżenia, jakie mieszkaniec ma wobec graficznej promocji tego wydarzenia:
– Projekt loga jest bardzo skromny i mało przekazuje wiedzy historycznej mieszkańcom naszego miasta. Nie pokazuje rozwoju górnictwa rud żelaza i jego wytopu w piecu hutniczym. Z tą historią wiąże się widok wielkiego pieca hutniczego z kominami oraz górnicze kilofy, którymi wyłupywano rudę żelaza ze złoża skalnego. Tych charakterystycznych elementów brak w projekcie loga. Z przemysłem maszynowym wiąże się nie tylko koło zębate, ale też koło samochodu star. Czy nie można go również wkomponować w logo? Przedstawienie tylko połowy koła zębatego może być symbolem upadku przemysłu, a takiego skojarzenia nam nie potrzeba. Liczba 400 nie powinna być tak pisana – jako 4.00. Użycie kropki oznacza w języku polskim koniec pewnej sentencji, a nie chcemy, by się ona kończyła na cyfrze 4. Napis pod liczbą 400 musi być odwrotny: u góry Wierzbnik, a na dole Starachowice- zgodnie z historią naszego miasta. Tło loga można umieścić w tzw. tyglu odlewniczym osadzonym w brązowej rudzie żelaza, charakterystycznej dla okolic Starachowic. Ramki loga można upiększyć kłosami zbóż – nie można zapomnieć, że pierwsi górnicy i hutnicy wywodzili się z okolicznych wsi. Brak jest w tle loga naszego otoczenia, a są to lasy. Z ich drzew produkowano węgiel drzewny, który służył do wytopu żelaza przez wiele wieków – wylicza bardzo konkretnie pan Wiesław.
A oto odpowiedź władz miasta przygotowana przez rzecznika UM w Starachowicach Leszka Kowalskiego.
– Logotyp został zaprojektowany przez starachowickiego artystę Marcina Bondarowicza. Zamówienie zostało zlecone przez Gminę Starachowice jako element obchodów 400-lecia wydania przywileju lokalizacyjnego Wierzbnika. Projekt stanowi formę zapisu identyfikacji graficznej wydarzenia zarówno w kontekście historycznym jak również w odniesieniu do wspólnego charakteru miasta Starachowice. Logo stanowi więc rodzaj klamry historycznego Wierzbnika oraz miasta Starachowice. W projekcie logotypu opracowanym przez Marcina Bondarowicza komunikacja poprzez obraz, przekazanie informacji w formie wizualnej zasadniczo bazuje na elementach wyrazu związanych z lokalizacją Wierzbnika oraz jego łączności i historycznymi odniesieniu do miasta Starachowice, które znamy dzisiaj. Za pomocą odpowiednich środków wyrazu, symboliki oraz kolorystyki w sposób bezpośredni lub pośredni opisany został charakter wydarzenia. Dzięki wykorzystaniu precyzyjne dobranych form oraz zbudowaniu kontekstu historycznego wnikliwy odbiorca może właściwie odczytać przesłanie znaku graficznego. Z kolei wykorzystanie odpowiedniej kolorystyki, odpowiednich proporcji oraz samej kompozycji obrazu logotyp oddziałuje również mocno na emocje odbiorcy – stwierdza magistrat.