Getting your Trinity Audio player ready...
|
Ostatni swój kurs wykonała w czerwcu 2019 roku, od tamtego czasu tory wąskotorówki służyły jedynie do przejazdów rowerowych drezyn, które zresztą cieszą się niesłabnącą popularnością. Na odcinku Starachowice-Lipie takie przejazdy organizuje Oddział Międzyszkolny PTTK w Starachowicach, który jest właścicielem „rowerów na szynach”.
Jakie są plany wobec wąskotorówki? Co ją czeka w 2021 roku?
– W związku z budową obwodnicy drogowej miasta Iłża, około 1900 m toru leżącego między miejscowościami Błaziny i Pastwiska zostanie zdemontowane, a kolejka na tym odcinku pojedzie po nowym torze wybudowanym przez inwestora obwodnicy (2121,8m). Tor będzie zbudowany z nowych szyn typu S 49, na nowych drewnianych podkładach, a nowe torowisko będzie przesunięte w stosunku do pierwotnego położenia o kilkadziesiąt metrów. Termin oddania do użytku nowego torowiska został wyznaczony przez inwestora na dzień 1 lipca 2021r. Już w czasie opracowywania koncepcji projektowej obwodnicy drogowej Iłży zabiegaliśmy, aby materiały zabytkowe z rozbieranego odcinka toru zostały wbudowane w torowisko w innym miejscu. Działania te okazały się skuteczne. Cały odcinek toru (ok.1900 m szyn oraz podkłady, łubki, podkładki, przytwierdzenia), który będzie zdemontowany w związku z budową obwodnicy Iłży zostanie przekazany powiatowi, a materiały te zostaną wykorzystane do odbudowy toru na odcinku Marcule – Lubienia. Na ten cel Powiat Starachowicki przeznaczył 400 tys. złotych. (…) Rozpoczęcie prac planowane jest na przełomie marca i kwietnia br, natomiast wznowienie ruchu kolejowego w 2021r. jest planowane w dwóch terminach: – odcinek Starachowice Wschodnie Wąskotorowe- Lipie od 01.05.2021, zaś odcinek Iłża – Marcule (a może już Lubienia?) od 01.07.2021. – napisał na swoim profilu w mediach społecznościowych Dariusz Dąbrowski – wicestarosta Starachowicki.
Przypominamy, że organizacja ruchu kolejowego w 2021 r. będzie uzależniona zarówno od sytuacji epidemicznej jaki wprowadzanych obostrzeń.